tiistai 14. tammikuuta 2014

volkswagen caddyn moottorin vaihto

Aloitimme homman puhdistamlla auton lumesta ja ajoimme auton sisälle.
Nostimme auton nosturille ja tyhjensimme jäähdytysjärjestelmän nesteet.
aloimme irroittelemaan sähköjohtoja ja  bensa- ja neste letkuja. irroitmme akun, ilmanputsarin ja kaiken muun edessä olevan pois.
sitten toimme paikalle moottori-nostimen ja kiinnitimme moottorin nostimeen.
Irroitimme moottorin korvakot ja vetoakselit vaihdelaatikosta jolloin saimme nostettua moottorin pois.

toimme toisen moottorin asennettavaksi paikalleen mutta huomasimme imusarjassa olevan pultteja jotka eivät sinne kuulu. joten jouduimme purkamaan imu- ja pako sarjan josta löysimmekin lisää tahallisesti laitettuja pultteja ja muuta roskaa. jos emme olisi huomanneet tätä ajoissa, seuraukset olisivat olleet katastrofaaliset.
jouduimme odottelemaan imu ja pakosarjan uusia tiivisteitä niiden irroituksesta johtuen.
kun olimme saaneet moottorin kasaan ja vanhan moottorin tarvittavat osat vaihdettua uuteen moottoriin , oli aika alkaa sommittelemaan uutta moottoria paikalleen. tämä ei ollut aivan yhtä helppoa kuin olisi voinut luulla mutta kunnialla siitäkin selvittiin.
kun moottori oli suunnattuna ja uusilla kumityynyillä paikallaan oli aika päästä käsiksi sähkö helvettiin.
asentelimme sähköt ja letkut yms. oli jäljellä vielä uuden pakoputken teko. aloitimme homman mallailemalla putkea paikalleen ja hitsaamalla putkea kasaan pätkä pätkältä. yritimme saada auton käyntikuntoon ennen loman alkua joten päivä venähti pari tuntia yli kouluajan. mutta kovasta yrityksestä huolimatta meidän oli pakko lopettaa hitsaus koska koululle ei ollut jäämässä ketään kipinävahtiin. putken hitsauksen loppuun tekemisessä ei menisi enää kuin pari vaiavista tuntia mutta meillä ei ole ollut halli tunteja joten emme ole päässeet laittamaan autoa.

Nyt saimme putken laitettua paikalleen, joka ei ollutkaan niin helppoa, kuin olisi voinut kuvitella.
koska putki oli halkaisialtaan suuri, jouduimme säätämään putken asennon millin tarkasti, ettei pakoputki ota missään montussa runkoon tai muualle kiinni. Putki ei vuotanut mistään joten se oli hyvä.

Seuraavana päivänä käynnistimme auton ja säädimme tyhjäkäynnin ja ahtopaineen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti