torstai 13. helmikuuta 2014

Volvo V70 abs vian etsintä

ongelmana oli ettei abs jarru toiminut ja vikakoodeja oli tullut vasemman ja oikean takajarrun nopeuden-tunnistimen singnaaleista.

Aloitus

Nostimme auton nosturille ja irroitimme renkaat. Ensin otin ooikean puolen renkaan 19mm avaimella aukeavat pulti pois (yksi pultti oli lukkopultti joka aukeaa autossa mukana olevalla siihen tarkoitetulla hylsyllä) irroitin pultit paineilmalla toimivalla mustalla pulttikoneella. irroitin renkaan ja laskin sen maahan ja pyöritin sen nurkkaan jossa se ei olisi tiellä.
Sitten siirryin auton vasemmalle puolelle (takapuolelta kulkien) ja nostin pulttikoneeni pultin kannan tasolle ja liitin pulttikoneen renkaan-pulttiin ja aloin irroittamaan pulttia. Irroitin pultit yksi kerrallaan pois ja sain irroitettua renkaan autosta. Laskin renkaan maahan ja pyöritin sen toisen renkaan vierelle.

Jarrun purkaminen

Aloimme irroittamaan jarrusatulaa oikealta puolelta.  Katsoin jarrusatulan kiinnitys pultin koon ja totesin pultin kannan olevan 13mm avaimelle sopiva. Kävelin pakkini luokse ja avasin ylimmän laatikon pakistani josta löysin 1/4 tuumaisen räikkä-vääntimen johon valitsin pitkän 13 mm hylsyn. kävelin takaisin auton luokse ja aloitin pyörittämään ylempää jarrusatulan pulttia vastapäivään jolloin pultti napsahti vaivatta auki. Sitten siirsin katseeni alaspäin ja huomasin alempana sijaitsevan pultin. sovitin räikkävääntimeni 13 mm hylsyn pultin ympärille ja aloin vääntämään pulttia vastapäivään. lisäsin hieman voimaa kädelläni välittäen sitä räikkävääntimeni varteen,jolloin pultti napsahti auki. pyöritin pultin auki ja otin pultin pois kierre reiästään. otin pultin käteeni ja kannoin sen Boxo merkkisen mustan pakkini päälle,johon asetin sen pystyyn,kanta pakkiin päin. irroitin myös toisen putlin,ja kannoin senkin mustan pakkini päälle ja asetin senkin pystyyn,kanta pakkiin päin.

Siirryin auton vasemmalle puolelle (takapuolen kautta)  ja kohotin räikkävääntimeni kohti ylempää jarrusatulan pulttia, jonka olin jo toisella puolella todennut olevan 13mm avaimelle sopiva. Aloitin kääntämään pulttia vastapäivään, jolloin se napsahti auki. pyöritin pultin sormillani pois reiästä, ja kannoin pultin mustan Boxo pakkini päälle, pystyyn,kanta pakkiin päin. Sitten kävelin takaisin vasemman puolen jarrusatulan luokse takaisin, ja asetin räikkävääntimeni 13mm hylsyn jarruasatulan alemman pultin ympärille, jolloin pääsin vääntämään pulttia vastapäivään. pultti napsahti jälleen auki, ja pyöritin pultin pois (jälleen sormiani avuksi käyttäen) ja kannoin pultin mustan boxo pakkini päälle. (pystyyn, kanta pakkiin päin.)

Sitten siirryin oikealla puolella sijaitsevan jarrustulan luokse, ja irroitin jarrusatulan jarrulevyn välittömästä läheisyydestä. kiinnitin jarrusatulan kierrejouseen aiemmin metallipuolelta hakemallani rautalangalla, ettei jarrusatula pääsisi putoamaan jarruputken varaan jolloin jarruputki mahdollisesti vahingoittuisi.
Tämän jälkeen kävelin pakkini vierelle ja aukasin neljännen vetolaatikon pakistani josta otin keskikokoisen tasapää- meisselin. Työnsin keskikokoisen talttapää-meisselini jarrulevyssä olevaan reikään josta sain säädettyä käsijarrun jarrupalat erilleen, pyörittämällä eräänlaista mutteria jarrulevyn sisällä. sitten vedin jarrulevyä itseeni päin, ja kannoin sen mustan Boxo merkkisen pakkini päälle ja asetin jarrulevyn sisäpuoli pakkiin päin.

Sitten siirryin vasemmalle puolelle (auton alta kävellen) ja irroitin jo hieman irti olevan jarrusatulan jarrulevyn läheisyydestä. kiinnitin jarrusatulan rautalangalla kierrejouseen ja kiristin rautalangan laittamlla rautalangan päät yhteen ja pyörittämällä kummastakin päästä samaan aikaan myötäpäivään sinisillä Boxo- merkkisillä pihdeilläni, joilla sain rautalangan punottua tiukalle ettei jarrusatula pääse putoamaan jarruputken varaan joka saattaisi rikkoa jarruputken tai vahingoittaa sitä. Sitten kävelin pakkini luokse ja tartuin pakkini päällä olevaan keskikokoiseen tasapää meisseliin jota olin käyttänyt toisellakin puolella. Kävelin meisseli kädessäni auton vasemmalle puolelle (auton alta) ja työnsin meisselin sisään jarrulevyssä sijaitsevassa reiästä ja löysytin mutterin joka päästää käsijarrun palat lähemmäs toisiaan, jolloin jarrulevy mahtui tulemaan ulos. kävelin jarrulevy kädessäni pakkini luokse ja asetin jarrulevyn toisen jarrulevyn viereen (jarrulevyn sisäpuoli pakkiin päin.

Toimenpiteiden jälkeen jarru näytti tältä.




















Sen jälkeen tutkimme jarru-nopeuden tunnistimen hammaskehän joka pyörii navan mukana, samaa vauhtia kuin rengaskin, induktiivinen sensori taasen tunnistaa hammas kehän hampaan kohdan ja lähettää tiedon vauhdista auton abs hallinta yksikköön. etsimme hammaskehästä ja sensorista näkyviä halkeamia tai mutia vauriota ja kulumia..



tunnistimen hammaspyörä kuvassa.














Sen jälkeen liitimme sensorit liittimistään oskiloskooppiin, jonka kytkimme auton akkuun joka sijaitsi tässä tapauksessa auton vasemmalla puolella, moottoritilassa.  pyöritimme rengasta jolloin tietokoneen näytöllä näkyi sininen aalto joka kuvasi renkaan pyörimisnopeutta.  Oikean puolen sensori lähetti melkein puolet pienemmän lukeman, jolloin päättelimme oikean puolen sensori olevan epäkunnossa.

Mutta jouduimme kasaamaan auton, koska omistaja tahtoi ostaa itse, halvemmat sensorit.

Kiinnitimme sensorit varovasti takaisin paikalleen käyttäen 10mm hylsyä. Sitten, kiinnitimme jarrulevyt paikalleen ja kiristimme meisselillä mutteria pyörittäen käsijarrupalat lhemmäs jarrulevyä jolloin takajarru toimii paremmin.
Kiinnitimme jarrusatulat, kiinnittämällä kaksi pulttia per satula (myötäpäivään pyörittäen) ja lisäsimme kierrelukitetta pulttien kierre osaan ettei pultit irtoa ajaessa.
sitten kiinnitimme renkaat ja auto oli valmis

1 kommentti: