Ilmastointi on laite, jonka tarkoitus on viilentää auton
sisäilmaa. Tavallisesti laite saa voimansa moottorista kiilahihnan,
moniurahihnan tai jakopään rattaiden välityksellä. Laite toimii
tavallisesti samalla periaatteella kuin jääkaappi.
Ilmastointilaitteen toiminta perustuu siihen, että laitteen sisällä
kiertävän kylmäaineen olomuotoon vaikuttamalla saadaan aine kuljettamaan
lämpöenergia ohjaamotilasta moottoritilaan. Käytännössä tämä on
mahdollista muuttamalla kylmäaineen painetta paisunta-venttiilin avulla, jolloin kylmäaine lauhtuu
(lämpöenergiaa vapautuu) lauhduttimessa ja höyrystyy höyrystimessä
(lämpöenergiaa sitoutuu).
Ajoneuvon moottorin yhteyteen on asennettu kompressori, joka saa
käyttövoimansa yleensä hihnan välityksellä. Kompressorin hihnapyörässä
on magneettikytkin, jota ilmastoinnin logiikka ohjaa. Kun jäähdytystä
tarvitaan, kytkeytyy kompressori päälle ja kun jäähdytystä ei tarvita,
katkaistaan magneettikytkimeltä virta (tästä johtuen konehuoneesta
kuuluva "napsutus" ilmastoinnin ollessa päällä). Magneettikytkintä
ohjaavat myös painetunnistimet, jotka varmistavat että järjestelmän
toimintapaineet pysyvät sallituissa / suositelluissa rajoissa.
Jäähdytystehon säätö hoidetaan paitsi magneettikytkimellä, myös usein
kompressorin tilavuutta muuttamalla (säädettävä kieppulevykompressori).
Tällöin joko moottorin ohjausyksikkö ja/tai lämmönsäätöjärjestelmän
ohjausyksikkö säätää kompressorin tilavuutta (eli tehoa) joko
alentaakseen jäähdytystehoa tai pienentääkseen kompressorin ottamaa
tehoa moottorista (esim. ajoneuvon täyskaasukiihdytys).
Kompressori nostaa kylmäaineen (yleensä R134a) painetta ja
lämpötilaa. Korkeapaineinen kaasumainen kylmäaine kulkeutuu
lauhduttimeen, jossa se luovuttaa lämpöä ulkoilmaan lauhduttimen
lamellien välityksellä. Korkeapaineisen kylmäaineen luovuttaessa
lämpöään alkaa se muuttua korkeapaineiseksi nesteeksi. Lauhduttimelta
korkeapaineinen nestemäinen kylmäaine menee kuivain/varaajaan, joka
kuivaa kylmäaineessa mahdollisesti olevan kosteuden, suodattaa
mahdolliset epäpuhtaudet ja toimii nestemäisen kylmäaineen varastona.
Varaajalta korkeapaineinen neste kulkeutuu paisuntaventtiilille, joka annostelee höyrystimeen menevän kylmäaineen
määrää ja alentaa sen paineen noin 10–18 barista n. 1 bariin. Paineen
aleneminen saa aikaan nestemäisen kylmäaineen höyrystymisen (kiehumisen,
vesi kiehuu +100°C:ssa, R134a -26°C:ssa). Jotta kylmäaine pystyisi
höyrystymään, tarvitsee se lämpöä itseensä. Tarvittava lämpö siirretään
höyrystinkennon välityksellä ajoneuvon sisäilmasta. Kylmäaine muuttuu
matalapaineiseksi kaasuksi. Matalapaineinen kaasu (joka nyt sisältää
sisätiloista tuodun lämmön) kulkeutuu kompressorin imupuolelle ja
kompressori jälleen paineistaa kylmäaineen, jolloin se muuttuu jälleen
korkeapaineiseksi kaasuksi. Kun korkeapaineinen kaasu kulkeutuu
lauhduttimeen, luovutetaan kylmäaineesta sisätilasta tuotu lämpö
ulkoilmaan.
Oli mielenkiintoista lukea aiheesta. Koskaan en tiennyt ennen tätä, kuinka ilmastointi todellisuudessa toimii. Meidän autolle pitäisi tehdä ilmastointihuolto. Mies on yrittänytkin etsiä Peugeot merkkihuoltoa, jonne sen voisi viedä. https://www.vantaanautokorjaamo.fi/autohuolto
VastaaPoista