Varaosa moottori oli valmiiksi irrallaan joten kannen irroituksessa ei mennyt 10 minuuttia pitempään.
Ensin irroitin jakopäänyläpuolen kopan irroittamalla kaksi klipsiä, tämän jälkeen löysäsin jakohihnan kiristimen ja jakohihna pois.
Venttiilikoppa pois 10mm hylsyä apuna käyttäen ja sylinterikannen pultit (10kpl torx pultteja) tasaisesti avaamalla pois. Tämän jälkeen kumilekalla kannen kylkeen hellästi lyömällä kansi lähti liikkelle ja nostamlla pois.
Sitten kannesta kiristimet, sytytystulpat ja letkunlähdöt yms pois.
Kansi koululle pesuriin ja loput paskat liuottimella pois.
Nokkaakselin laakerit irti ja nokka akseli pois.
neloslaakeri vielä kiinni |
laakerit irroitettuna |
nokka-akseli hihnapyörän kanssa |
Nokka akseli tutkittiin kulumien tai hirttäneiden laakereiden varalta, kaikki kunnossa.
Venttiilinpainimet irtoavat nostamalla pois, tarkastimme ne halkeamien tai kulumien varalta.
kuvassa 2 pytyn imuventtiilin painin |
Sitten kansi venttilien irroitus penkkiin, joka painaa venttiilijousen lyttyyn jolloin venttiilijousen pidike sokat saadaan irroitettua.
kuvassa venttiilin irroitus |
venttiilijousen sokat |
Venttiilinjouset nostamalla pois ja venttiilit palotilaan päin tökkäämällä pois.
venttiilit irroitettuna |
Kannen kunnostus työssä uusitaan myös venttiilivarren kumit joiden tehtävänä on pitää öljy venttiilikoneiston puolella, muuten kaikki öljy valuisi aina venttiilin avautuessa palotilaan.
venttilivarrenkumit irroitettuna ja niiden irroituspihdit |
Sitten siirryimme hiomaan venttiilejä jotta venttiilit tiivistäisivät oikein.
Ensin täytyi ajaa venttiilihiomakoneen laikka suoraksi pyöristettyä pulttia käyttäen jonka jäälkeen pääsimme hiomaan itse venttiiliä.
venttiilin hiomista |
venttiili hiottuna |
Aloitimme lukemalla ohjeet työstöpenkkiin....
työstöpenkki+ peukalo |
Tämän jälkeen kiinitimme kannen penkkiin ja alamme työstää kantta pikimmiten..
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaen ikinä
VastaaPoistaTämä näyttää hyvältä.
VastaaPoista