maanantai 26. tammikuuta 2015

vw golf mk3 ajonesto

Entinen omistaja oli katkaissut sirullisen avaimen golffista joten sitä täytyi pidellä virtalukkoa vasten samalla kun starttasi autoa siruttomalla vara-avaimella.

Arvelin sitten irroittaa sirun katkenneesta avaimesta ja kiinnitin sen ajoneston sirun lukupuolaan.
Auto toimi hyvin vähän aikaa mutta about kuukauden päästä golf ei enää halunnutkaan käyntiin.

Tämä ei tullut minään yllätyksenä, olin kuullut puhuttavan että ajonesto vaati toimiakseen välillä sirua käytettävänä ulkona autosta, joten otin sirun irti lukupuolasta ja laitoin sen penkille enemmän asiaa ajattelematta...

Ja kuten arvata saattaa, siruhan unohtui siihen ja hävisi.

Noh, sitten ei muuta kuin soittelemaan vw merkkihuoltoihin yms. ajoneston ohitus vinkkejä, joita ei yllätys,yllätys kuitenkaan löytynyt.Ainoa neuvo oli vain ja ainoastaan tilata saksasta uusi sirullinen avain noin 200€ ja hinata auto lähimpään merkkihuoltoon, jossa koodaisivat avaimen autoon.

Mutta kun kyseessä on opiskelijan tulot ja peritaate ettei autoa viedä korjaamolle täytyi keksiä jotain muuta.

Joten eikun tutkimaan kytkentäkaavioita yms. että onnistuuko ajoneston vaihto (ajoneston ohjausmoduuli, lukupuola ja avain) suoraan vai täytyykö moottorinohjaus vaihtaa samalla.

Parin päivän soittelun ja tukimisen jälkeen, tulin siihen lopputulokseen että halvinta on ostaa jokin kolaroitu golf samalla ajonestolla, josta voisin ottaa tarvittavat osat.

Tuumasta toimeen ja autoa hakemaan. varaosaluovuttajaksi valitsin tolppaan ajetun 1.6 mk3 golffin kuopiosta. Auto kärrille ja kotiin autoa purkamaan. purin tallille päästyäni ajoneston varaosa autosta ja totesin osien olevan oikeat.

1 kommentti: